Selasa, 20 Januari 2009

Wajah-wajah 2 Pintar 2009... perlu pembelaan..???

inilah warga murid kelas 2 pintar dibawah jagaan aku... tahun ni bilangan keluarga 2 pintar hanya 26 orang, 16 lelaki & 10 perempuan...
14 daripadanya adalah murid pemulihan... memang tahun ni agak berat sikit sebab bilangan murid yang perlu dipulihkan agak ramai...

tahun nih aku mengajar subjek english, muzik & pjk... tahun ni aku agak terkilan sebab guru yg mengajar subjek bm kelas aku nih masih si polan tuh... malang sungguh la ... asyik tinggal kelas jer.. macam2 alasan kalau aku tanya kat si polan nih... kesian aku tgk 12 budak yg tertinggal... yg pegi pemulihan tuh dah ok la... tentu nyer dah dibimbing oleh guru pemulihan...



aku dah report kat pihak2 yang berwajib... mmmmm... tapi seperti biasa semua akan di'cover' dgn baik... depan aku jer ckp nak amik tindakan... tapi.. sendiri mau tgk la... setakat nak kasik aku diam kejap kot... aku pun bukan nyer nak amik port sgt bab2 kipas-mengipas nih... kalau boleh maleh aku nak pi ngadu tapi mengenangkan nasib bdk2 tuh... dan si polan tuh dah amik kesempatan sgt...

aku dah cuba tolong si polan nih dgn bagi kerja2 pemulihan utk dibuat oleh murid waktu bm.... tapi masih lagi tinggal budak2 nih tanpa bimbingan... itu pun susah ka...!!

aku hanya guru biasa yang takde apa2 'keistimewaan' atau magic.... murid2 nih perlukan usaha yang & bimbingan guru2 yang terlibat... kalau sebelah pihak jer yang bertungkus lumus... aku tak pasti dimana murid ini nanti...
target aku... budak2 2p nih mesti dapat menguasai 3m pada akhir tahun... dan tidak lagi perlu dihantar ke pemulihan... boleh la dia belajar macam biasa seperti murid lain di kelas..

kepada si polan tuh... aku doakan semoga si polan ni mendapat hidayah... itu saja.. moga2 terbuka hatinyer.. Amin..

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku tertarik la kat entries ko nih..betol sangat2 apa yang ko cuba sampaikan tuh..aku pon sama2 tolong doakan lah ye..bukan la kita nih bagus sangat..tak la jugak..tapi at least, our core business masih terpelihara...itu la periuk nasi kita yang nak bagi makan seisi keluarga dan seluruh perbelanjaan kita dunia akhirat..

Mohd Anuar Mohamad Yusof berkata...

aku pernah sembang dgn si polan tuh alkisah periuk nasik nih... aku kata kalau rasa dah tak minat jadi cikgu nih... baik berenti jer sebab dah jadi 'OKB'... si polan tuh hanya senyum kambing sambil menggaru-garu kepala yang tak gatal... haii... apa lah nasib...

Suhaila Mohd Nasir berkata...

sabarye sayang..harap2 berubah lah si polan tu. Cuma kena usaha lebih sikit utk pastikn pelajar 2P thn ni ada peningkatan, tak banyak sikit. Cikgu Azalina antara guru yg rasenye boleh bimbing mereka..disiplin pun dah ok budak2 nie.